Nieuw contract voor kantoorartikelen en computersupplies

Per 1 september 2014 is een nieuw contract voor kantoorartikelen en computersupplies ingegaan. Dit betekent dat van veel artikelen de prijzen zijn veranderd. De leverancier is echter ongewijzigd gebleven: Staples.

Contract

Het nieuwe contract is tot stand gekomen door een gezamenlijke aanbesteding van negen universiteiten. Bij de vorige aanbesteding werd er een onderscheid gemaakt tussen kernassortiment en overige producten. De meest-bestelde artikelen werden in het kernassortiment opgenomen tegen een vaste nettoprijs. Voor de overige producten gold een kortingspercentage. In het bestelsysteem stonden producten uit het kernassortiment aangeduid als “contract” en de overige producten als “korting”. Dit leidde tot extreem lage prijzen voor het kernassortiment, met betrekkelijk hoge prijzen voor de overige producten.

Bij deze aanbesteding is gekozen voor een kortingspercentage per productgroep om een realistischer prijsstelling te krijgen die bovendien beter vergelijkbaar is tussen de verschillende aanbieders. Er zijn acht productgroepen gehanteerd: notitiegoed, schrijfwaren, kantoormachines, computersupplies, toners en inkjetcassettes, agenda’s, opbergmiddelen, postkamer en accessoires, presentatie en planning. Tevens zijn bij deze aanbesteding diverse kwaliteits- en milieuaspecten meegenomen, waardoor de proceskosten (een belangrijk onderdeel van de totale kosten) zo laag mogelijk kunnen zijn.

Als de oude en de nieuwe prijzen vergelijken aan de hand van de afname over 2013 zien we over het geheel een kleine prijsstijging van circa 2%. Individuele producten kunnen hele andere prijsaanpassingen te zien geven. Het loont om bij producten die nu duurder zijn geworden op zoek te gaan naar alternatieve producten in de catalogus van Staples.

 
Laatst Gewijzigd: 01-09-2014